Belföld Gazdaság

Új Gripeneket vásárolhat Magyarország, de még az is lehet, hogy annál valami sokkal jobb jön

  1. Új Gripeneket vásárolhat Magyarország, de még az is lehet, hogy annál valami sokkal jobb jön

Számottevő technológiai ugrást jelent a magyar Gripenek MS20 Block 2-es képességfejlesztő csomagja, a Magyar Honvédség légierejének vadászgépei a negyedik generációs merevszárnyasok élvonalába fognak tartozni. Az upgrade-nek köszönhetően számos korszerű fegyverrendszerrel kompatibilissé válnak a magyar repülőgépek, az új IRIS-T rakéták beszerzéséről már szerződés van, de folyamatban van a GBU-49-es bombák és METEOR nagy hatótávolságú légiharc-rakéták beszerzése is – mondta el a Portfolio-nak Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos. A szakember kérdésünkre azt is ismertette, hogy a katonai tervekben szerepel egy újabb repülőgép-század létrehozása a honvédség légierejében, de erről döntés még nem született. Vizsgálják annak lehetőségét is, hogy beléptetik Magyarországot egy hatodik generációs harci repülőgép-fejlesztési projektbe is.

Technológiai ugrás

A napokban jelentette be a svéd SAAB, hogy lezárultak a magyar kormánnyal folytatott tárgyalások a hazai Gripen-flotta MS20 Block 2-es képességfejlesztő csomag beszerzéséről. Ez azt jelenti, hogy a Magyar Honvédség légierejének vadászgépei egyrészt korszerűbb kommunikációs- és radarrendszereket, másrészt pedig újfajta fegyverekkel való kompatibilitást nyernek.

Jelenleg a Military Technology blog összesítése szerint a honvédség Gripenjei AIM-9L légiharc-rakétákat, látóhatáron túli célok elérésére AIM-120-C5 rakétákat,  földi célpontok ellen pedig lézerirányítású GBU-12-es bombákat, Mk. 82-es szabadesésű bombákat és AGM-65 elektrooptikai önirányítású rakétákat használnak.

A mostani megállapodás értelmében a Gripenek kompatibilissé válnak IRIS-T látótávolságon belüli légiharc-rakétákkal, GBU-49-es bombákkal és METEOR nagy hatótávolságú levegő-levegő rakétákkal is. Emellett a radar PS-05/A Mk. 4-esre frissül, de új, NATO Mode 5 ellenség azonosító (IFF) rendszert is kapnak, kommunikációs rendszereik pedig Link16 (NATO Data link) funkcionalitás fejlesztésével korszerűsödnek.

Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos titkársága még tavaly decemberben jelentette be, hogy sikerült megállapodni a fent is említett IRIS-T légiharc-rakéták beszerzéséről az ezt gyártó, német Diehl vállalattal. A Portfolio arról kérdezte a szakembert, hogy folyamatban van-e a másik két korszerű fegyverrendszer, a GBU-49-es bombák és a METEOR nagy hatótávolságú rakéták beszerzése.

A kormánybiztos kérdésünkre elmondta:

AZ ÚJ FEGYVERRENDSZEREK BESZERZÉSI FOLYAMATÁNAK JÓVÁHAGYATÁSA MÁR MEGTÖRTÉNT, VISZONT A PÉNZÜGYI FEDEZET MEGTEREMTÉSE MÉG ZAJLIK.

Az IRIS-T rakéták újdonsága, hogy sisakcélzója segítségével a Gripen pilótája nagy túlterhelés közepette is alkalmazhatja ezeket, amire az eddig rendelkezésre álló AIM-9L Sidewinder-rakéták nem voltak alkalmasak.

Maróth Gáspár megerősítette: a sisakcélzók beszerzése is folyamatban van, a kormány jelenleg az izraeli Elbit Systemsszel tárgyal TARGO II-es célzóeszközök beszerzéséről. Arról is beszélt, hogy a sisakcélzó-rendszer fejlesztésében való részvételről is folynak az egyeztetések.

A kormánybiztos ismertette: a mostani fejlesztéseknek köszönhetően a honvédség Gripenjei magasabb technológiai színvonalon lesznek, mint a legtöbb negyedik generációs repülőgép a világon, beleértve több ország Gripen-flottáját. Korszerűsített állapotukban a magyar Gripenek gyakorlatilag csak a lopakodó-kialakítás hiánya és néhány radarfunkcióban maradnak majd el egy ötödik generációs vadászgéptől.

Lehet, hogy új gépek is jönnek

A Gripenek, illetve a Magyar Honvédség légierejének jövőjéről is kérdeztük Maróth Gáspárt. A szakember ismertette: a katonai tervekben szerepel egy újabb harci repülőszázad létrehozása a honvédségen belül, de erről még döntés nem született.

ELKÉPZELHETŐ TEHÁT, HOGY ÚJABB GRIPENEK VÁSÁRLÁSÁRA IS SOR KERÜL, MIVEL MÁS REPÜLŐGÉPTÍPUS BESZERZÉSE A MEGLÉVŐ GRIPENEK MELLÉ AZ EZZEL JÁRÓ LOGISZTIKAI TEHER ÉS INETROPERABILITÁSI KIHÍVÁSOK MIATT NEM LENNE BÖLCS DOLOG.

Mint ismert, jelenleg a Magyar Honvédség C/D típusú Gripen-vadászgépeket használ, a merevszárnyasok családjának legújabb iterációja az E/F típus, mely mellett eddig a gyártó Svédország és Brazília kötelezte el magát.

Szakértők szerint az ötödik generációs vadászgépek közül Magyarország számára egyedül a méregdrága, amerikai F-35-ösök beszerzése jöhetne szóba, melyek ár / érték arányban nem biztos, hogy a legjobb választást nyújtanák olyan feladatok végrehajtása szempontjából, melyre a magyar légierő vadászgépeit használja.

Maróth Gáspár kihangsúlyozta, hogy többek közt azért sem veszünk most új vadászgép típust, mert az iparági szakemberek 2030-40-re technológiai ugrást várnak. Rövidtávon tehát, ha sor kerül további vadászgépek beszerzésére, a Gripen tűnik logikus választásnak. Közben azonban azt is figyelembe kell venni, hogy a vadászgép-beszerzés hosszabb távú tervezést igényel, ezért szorosan figyelemmel kísérik az újabb technológiák megjelenését, ami sokat változtathat az aktuális termékpaletta életképességén.

A KÖVETKEZŐ SZINTLÉPÉSSEL KAPCSOLATOSAN A SZAKEMBER ISMERTETTE: MAGYARORSZÁG VIZSGÁLJA ANNAK LEHETŐSÉGÉT, HOGY BEKAPCSOLÓDJON EGY HATODIK GENERÁCIÓS VADÁSZGÉP FEJLESZTÉSÉBE,

viszont jelenleg még csak megfigyelik ezeket a projekteket, azzal a céllal, hogy megértsék, pontosan melyek a kitűzött fejlesztési irányok, miben jelentenek újítást a jelenlegi rendszerekhez képest.

A nyilvánosságra került hírek alapján jelenleg reálisan két ilyen fejlesztést lehet azonosítani: az egyik Dassault vezetésével, az Airbus, az Indra, a Thales és az MBDA részvételével zajló Future Combat Air System (FCAS) projekt, a másik pedig a brit védelmi minisztérium, a BAE Systems vezetésével, a Rolls-Royce, a Leonardo, az MBDA és a SAAB részvételével zajló Tempest-projektElőbbitől 2040-re, utóbbitól 2035-re várnak eredményt a szakértők.

fcas
Az FCAS makettje egy 2019-es bemutatón. Fotó: John Newton / Wikimedia Commons

A fejlesztési részvételi tervekkel kapcsolatosan annyit érdemes megjegyezni, hogy a magyar  kormánynak mindkét ipari konglomerátummal van valamilyen kapcsolata: az Airbustól a honvédség helikopterei, a Dassaulttól Falcon 7X szállítógépei érkeznek, érkeztek, a Tempest vonalára pedig a SAAB-bal való kapcsolat révén, illetve az Orbán Viktor és Boris Johnson közt lezajlott hadiipari egyeztetés révén tudnánk bekapcsolódni.

Forrás: Portfolio,

Ez a weboldal sütiket használ a weboldal működtetése, használatának megkönnyítése, és a weboldalon végzett látogatói tevékenységek nyomon követése érdekében. Elfogadás Tovább