Belföld

Nyerésre áll Dobrev, országosan tarolt a Gyurcsány-párt

A baloldali előválasztás szavazatszámlálása még nem zárult le, de az eddig feldolgozott adatok alapján minden bizonnyal Dobrev Klára, a DK miniszterelnök-jelöltje lesz az első forduló nyertese. A látszatverseny második helyén Karácsony Gergely áll, de a második kör végére könnyen megfordulhat a sorrend, attól függően, hogy Gyurcsány Ferenc a feleségének vagy a főpolgármesternek szánja-e a főszerepet. Az is tény, hogy a választókerületekben tarolt a DK. Közben a Mediaworks Hírcentrumának adatgyűjtéséből kiderül, hogy a kampány első harminc napjában összesen 240 millió forintot költöttek a baloldali pártok a Facebook-hirdetésekre.

 

Az első választási forduló eredménye még nem végleges, a 106 egyéni választókerületből eddig nyolcvanban számolták össze a szavazatokat. Ez alapján Dobrev Klára vezet 162 580 vokssal (34,41 százalék) Karácsony Gergely előtt, aki 131 948 szavazatot (27,93 százalék) kapott. A fővárosi körzetek számottevő részében Karácsony nyert, és itt még nyolc választókerület adatait nem dolgozták fel, így az eddigi állásnál szorosabbá is válhat a végeredmény. A dobogóra meglepetésként Márki-Zay Péter (Mindenki Magyarországa Mozgalom) kapaszkodott fel, maga mögé utasítva Jakab Péter Jobbik-elnököt.

Karácsony azonban a második fordulóban jó eséllyel kerülhet az élre, erre a forgatókönyvre utal az is, hogy Márki-Zay Péter rögtön úgy nyilatkozott az egyik rádióműsorban: nem kizárt, hogy visszalép Karácsony Gergely javára.

Az mindenképpen látható az előválasztási eredményekből, hogy a baloldalon tarol a Gyurcsány-párt, a szervezettségük és a szavazóik aktivitása jóval felülmúlja a konkurenciát. Olyan választókerületekben is DK-s képviselőjelölt futott be, ahol 2018-ban nem is indultak önállóan, például az ellenzéki szempontól eddig masszívan jobbikos terepnek számító Kalocsán. A DK az eddigi nyolcvan feldolgozott választókerületből – minden körülményt figyelembe véve – 30 helyen győzött. Gyurcsányék hű szövetségese, a Jobbik is nyerni tudott 21 választókerületben, így a két párt jelöltjei összesen 63,75 százalékos eredményt értek el eddig.

A Jobbikban egyébként – a hírek szerint – óriási csalódást okozott, hogy Jakab Péter a miniszterelnök-jelöltek közül csak a negyedik helyen végzett. Többen rendkívüli kongresszust és tisztújítást követelnek, mert szerintük a pártelnök eddigi politikája csődöt mondott.

A Mediaworks Hírcentruma eközben összegyűjtötte, hogy mennyit költöttek a baloldali pártok Facebook-hirdetésekre. A gyors mérleg szerint a miniszterelnök-jelöltek közül Karácsony Gergely magasan vezet a költekezésben, a főpolgármester közösségi oldalán megjelenő tartalmak népszerűsítésére az elmúlt harminc napban összesen 78 millió forintot fordított a 99 Mozgalom. Mögötte Dobrev Klára a második, Gyurcsány Ferenc feleségének Facebook-hirdetéseire 34 millió forintot költött a Demokratikus Koalíció. A színjáték mellékszereplőinek csupán a fenti összegek töredéke jutott: Jakab Péter közösségi oldalára 5,5 milliót fordított a Jobbik, Márki-Zay Péter hirdetéseire 3,5 milliót költött a Mindenki Magyarországa Mozgalom, míg Fekete-Győr András, a Momentum elnöke „saját zsebből” fizetett ki másfél milliót a közösségi oldalának reklámozására.

A hatalmas költekezés része az előadásnak, a cél a valódi versengés látszatána7k fenntartása, vagyis a baloldali szimpatizánsok megtévesztése, mintha ők dönthetnének a jelöltekről és a miniszterelnök-jelölt személyéről. Valójában a kampányköltségek megoszlása is tükrözi azt az előre megírt forgatókönyvet, amelyben Gyurcsány Ferencék akarata érvényesül.

A pártok Facebook-oldalának hirdetési költségeit vizsgálva is magasan a DK vezet, Gyurcsányék 60 millió forinttal tolták meg a közösségimédia-kampányukat. Ebből 10 millió ment el a saját, azaz a Demokratikus Koalíció oldalán eszközölt hirdetésre, és hárommilliót vitt el Gyurcsány Ferenc. Ezenfelül több mint ötven aloldalra jutott hirdetési pénz, például Binszki József és Konczer Erik jelöltek tartalmait egy-egy millió forint körüli összeggel támogatták.

A pártok közül a Momentum is jelentős összeget – 21 millió forintot – szánt a közösségi médiás hirdetésekre az elmúlt harminc napban, majdnem 60 különböző oldalra. Jelentős különbség a DK-val szemben, hogy Fekete-Győr András nincs benne ebben a listában, ő a saját oldala alól finanszírozza ezen hirdetéseket. A Jobbik 14 millió forintot költött 66 különböző oldalra, és ez az összeg tartalmazza Jakab Péter oldalának hirdetéseit is. Az MSZP–Párbeszéd a riválisoknál szerényebb összeget fordított erre a célra, nyolcmillió forinttal 23 oldalt támogattak hirdetéssel. Ugyan elenyésző összeggel – 133 ezer forinttal –, de Karácsony Gergely is szerepel a listában. Mint ismert, hivatalosan Karácsony a pártszövetség miniszterelnök-jelöltje.

Külön érdekesség, hogy a baloldali gyűjtőoldalak is jelentős pénzösszegeket szórtak ki Facebook-hirdetésekre. Például az egyik legismertebb baloldali revolverportál, a DK érdekeltségébe tartozó Ezalényeg.hu közel negyvenmillió forintot, az Erősítő.hu pedig majdnem tízmilliót költött. Összesen a felsorolt politikusok, pártok és internetes oldalak harminc nap alatt 2740 millió forintot toltak bele a Facebook-hirdetésekbe.

A Facebook-hirdetések elemzéséből érzékelhető, hogy Karácsony csapata úgy számolt az elmúlt egy hónapban, hogy Dobrev Klárával kiélezett lehet a házi verseny, és mivel a főpolgármester mögött nincs olyan erős, jól szervezett párt, mint ellenfele mögött a DK, ezért jelentős összeget kellett fordítania a kampányba. Ennek megfelelően Karácsony hirdetéseire több pénz ment el, mint az ellenfeleire együttvéve. Dobrev Klára részben abban bízhat, hogy az ő pozíciója a legerősebb, ezért nem szükséges akkora anyagi erőforrást fordítania a játszmába, vagy a célcsoportját érezheti más platformokon, egyéb módszerekkel, például utcai fórumokkal jobban megszólíthatónak. Fontos szempont lehet a DK-nál, hogy a jelöltek népszerűsítésére is komolyabb összegeket kellett költeni.

A futottak még kategóriába sorolták a harmadik helyért versengő Márki-Zay Pétert és Jakab Pétert, utóbbi hiába tűnt rendkívül magabiztosnak és harsánynak, nyilvánvalóan nem rúghatott labdába Karácsony és Dobrev mellett.

Márki-Zay visszafogottabb költései mellett szólhat, hogy őt az elemzések alapján inkább a technokraták és online médiát előtérbe helyezők támogatják, így a kampánystábja azt gondolhatta, hogy a közösségi oldalakra nem kell nagy összegeket fordítani. Fekete-Győr András és a Momentum tisztában lehet azzal, hogy nincs annyi erőforrásuk, amivel jelenleg előrébb léphetne a rangsorban, így nem a saját nevére fókuszál a pártja, hanem inkább a listás helyeket próbálhatják megcélozni hirdetésekkel. Az lehet a céljuk, hogy a létrejövő koalícióban erősebb pozíciót alkudhassanak ki maguknak. Legalábbis erre enged utalni, hogy Fekete-Győrt látszólag nem is a pártkasszából finanszírozzák, illetve hogy a pártszintű költés 10 százalékát se fordítják a vezetőjükre. Ez az arány a DK és Dobrev Klára viszonylatában 50 százalék felett van. A Jobbik is az összköltség 40 százalékot fordította az elnökre, Jakab Péterre.

A választásokra fókuszálva kirajzolódnak a területi és választókerületi különbségek a baloldali pártok erőviszonyában, konkrétan abból, hogy melyik párt melyik körzetben hirdeti inkább a saját jelöltjét.

 

 

 

Ez a weboldal sütiket használ a weboldal működtetése, használatának megkönnyítése, és a weboldalon végzett látogatói tevékenységek nyomon követése érdekében. Elfogadás Tovább