Kiemelt Külföld

Beethoven és Mozart betiltását követelik, mert fehér gyarmatosítók

Oxfordi Egyetem Zenetudományok Karán tanárok egy csoportja…

Sajtóinformációk alapján az angliai Oxfordi Egyetem Zenetudományok Karán tanárok egy csoportja azt tervezi, hogy eltávolítja a tantervből a „fehér gyarmatosítóknak” bélyegzett klasszikus zeneszerzőket, tehát tiltólistára kerülhet Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven és Franz Joseph Haydn, illetve Johann Sebastian Bach. Mindez a radikális baloldali Black Lives Matter (BLM)-mozgalom nyomására történhet.

A brit The Telegraph arról írt, hogy információk alapján az Oxfordi Egyetem Zenetudományok Karán tanárok egy csoportja – akik szimpatizálnak a radikális baloldali Black Lives Matter (BLM)-mozgalommal – azt tervezi, hogy a tananyagból kiveszik a „fehér gyarmatosítóknak” bélyegzett zeneszerzők munkáit, mert ők a rabszolgatartás időszakában alkottak.

A tervezet értelmében a jövőben nem képezné a tananyag részét Mozart, Beethoven, Haydn és Bach, mivel ők a „fehér felsőbbrendűséget”, jelenítik meg, a BLM nyomására pedig „dekonstruálni” és „dokolonizálni” kell a tantervet, amely a radikális baloldali tanárok szerint „túlzottan eurocentrikus”, másképpen fogalmazva túlzottan „nyugatcentrikus”,  ezért – véleményük alapján – nem ad teret az eltérő kulturális hagyománnyal rendelkező, például a fekete zeneszerzőknek, ez pedig szorongást válhat ki a színes bőrű hallgatók körében, akikből egyre több van az Oxfordi Egyetemen.

A problémásnak mondott, „fehér felsőbbrendűséget” képviselő neves személyiségek között felmerült Franz Schubert (1797-1828) osztrék zeneszerző, és egy XIV. századi, tehát középkori francia muzsikus-költő, Guillauma de Machaut neve is.

Sokan azt is visszásnak találják, hogy körülbelül 1900 óta lényegében nem változott a zenei kánon, és a klasszikus zene esetében azóta is olyan fehér, európai szerzők jelentik az igazodási pontot, mint Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), Ludwig van Beethoven (1770-1827), Franz Joseph Haydn (1732-1809) vagy a német, egész pontosan szászországi Johann Sebastian Bach (1685-1750).

A Telegraph által kiszivárogtatott tervezet kapcsán az amerikai konzervatív Washington Examiner megkereste az Oxfordi Egyetemet, amelynek a szóvivője cáfolta a híreket, mondván a brit sajtó által megszellőztetett tervezet csupán egyetlenegy tanárhoz köthető.
A szóvivő azt viszont elismerte, hogy a jövőben nagyobb hangsúlyt kívánnak fektetni a nem nyugati, nem európai zeneszerzők műveinek a bemutatására és tanulmányozására.

A komolyzene már régebben célpontja a radikális baloldalnak. A philadelphiai filharmonikusoktól a város több fekete és női zeneszerzőt követelt, egy Carmen-operaelőadást pedig átrendeztek, mondván, hogy a huszonegyedik században csak úgy nem lehet megölni egy nőt.

A párizsi Operaház intendánsa pedig arról elmélkedett, hogy Csajkovszkij balettjei vagy A bajadér nem valók a repertoárba, mert így vagy úgy, de a fehér felsőbbrendűséget hirdetik. (origo)

Ez a weboldal sütiket használ a weboldal működtetése, használatának megkönnyítése, és a weboldalon végzett látogatói tevékenységek nyomon követése érdekében. Elfogadás Tovább