Gazdaság Kiemelt

Az ukrán rezsim bejelentette: január 1-jétől teljesen leáll a Barátság kőolajvezeték

2025. január elsejétől leáll a Magyarországot, Csehországot és Szlovákiát orosz kőolajjal ellátó Barátság kőolajvezeték működése. Ezek után hazánk Horvátország felől érkező Adria csővezetéken tud majd kőolajat importálni.

Jövő év január elsejétől leáll a Magyarországot, Csehországot és Szlovákiát orosz kőolajjal ellátó Barátság kőolajvezeték működése – mondta egy interjúban Mihajlo Podoljak, Volodimir Zelenszkij ukrán elnök tanácsadója.

HVG által kiszúrt bejegyzés szerint a ez a lépés az orosz földgáz tranzitjának leállításához csatlakozik. Mihajlo Podoljak leszögezte, hogy Ukrajna továbbra is hajlandó továbbítani a gázt abban az esetben, amennyiben az nem Oroszországon keresztül érkezik.

„Lehet például közép-ázsiai gáz. Mostanra Európa diverzifikálta olaj- és gázellátását és Oroszország már nem játszik olyan fontos szerepet, mint 5-10 évvel ezelőtt. Ha egy ország például kazah vagy azerbajdzsáni gázt akar, mi készek vagyunk azt továbbítani. Ehhez szükség van olyan szerződésekre, amelyek rendezik a logisztika és a pontos igények kérdéseit és meghatározzák, hogy Ukrajna milyen tranzitszerepet játszik. Emellett hozzáteszem még azt is, hogy 2025. január 1-től leáll a Barátság olajvezeték”– hangzott el a konkrét bejelentés.

Reagált a Mol

A Mol az Indexszel azt közölte, hogy a vállalat ebben a témában nem kapott semmilyen jelzést, pedig ha lenne változás, elsőként tájékoztatná a nyilvánosságot. Az ukrán féllel továbbra is meglévő és jó üzleti kapcsolatunk van, valamint a szállítások is folyamatosak.

Az Index úgy tudja, hogy Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter emiatt az ügy miatt indult tárgyalni péntek reggel Szentpétervárra..

Már korábban is felvetődött ez a lehetőség

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter az augusztus 22-i Kormányinfón az orosz-ukrán háború kezdete óta számolnak a kockázattal, hogy a Barátság kőolajvezeték működése ellehetetlenülhet, Magyarországnak ezért van olyan jelentős tartaléka földgázból és kőolajból, mint amilyen nagyon kevés országnak Európában.

Hozzáfűzte, „a mai állapot szerint” az éves fogyasztás 56 százaléka biztosított az országban.

Mi az a Barátság kőolajvezeték?

A Barátság kőolajvezeték a világ leghosszabb kőolajvezetéke. Első magyarországi szakaszának építését 1962-ben fejezték be. Az építésről szóló megállapodást 1959. december 19-én írta alá a Szovjetunió, Csehszlovákia és Magyarország. A vezetéket 1964-ben helyezték üzembe.

Oroszországból halad nyugati irányba több mint négyezer kilométeres hosszban. Neve arra utal, hogy eredeti rendeltetése a Szovjetunió nyugati területeinek, illetve a közép-európai „baráti” szocialista országok kőolajjal való ellátása volt. Ma az orosz (és kazah) olaj európai szállításainak fő artériája.

A csővezeték a délkelet-oroszországi Szamara városnál kezdődik, ahol a Nyugat-Szibériából, az Uralból és a Kaszpi-tengertől érkező kőolajat táplálják bele. A belarusz Mazir városnál északi és déli ágra szakad. A Belaruszba lépő csővezeték szállítókapacitása évi 70 millió tonna.

Ukrajnában, a magyar és a szlovák határ közelében a vezeték két irányba ágazik el. Az egyik Magyarországra halad, a másik Szlovákiába. Ez utóbbin kapja az orosz kőolajat Csehország is. A szlovákiai ágon évi mintegy 20 millió tonna kőolaj halad át.

(Index)

Ez a weboldal sütiket használ a weboldal működtetése, használatának megkönnyítése, és a weboldalon végzett látogatói tevékenységek nyomon követése érdekében. Elfogadás Tovább