Csak feketétől vásárolj…
„Egy nem fehér karácsonyról álmodom.” Ez az üzenete a BLM kaliforniai aktivistáinak, akik azt akarják, hogy az emberek minden ünnepi kiadásukkal fekete tulajdonú cégeket támogassanak, és ne az „elnyomó, rasszista” fehér tulajdonú vállalatokat.
A visszaszámlálás az ünnepekig már javában tart. A karácsonyfák és a díszek már megjelentek az utcákon, a boltok tele vannak a „kötelező” ajándékokkal, és még a „Home Alone” című filmet is újraindították.
És megérkezett a #BlackXmas üzenet a Black Lives Matter (BLM) Los Angeles-i aktivistáitól. Az üzenet egyszerű: ne költsünk pénzt olyan karácsonyi tárgyakra, amelyeket nem fekete tulajdonú vállalkozások állítanak elő.
Valami hasonló, a Black Pound Day már létezik az Egyesült Királyságban, de ez csak egyetlen napra fókuszált minden hónapban, és a célja az, hogy segítse a helyi kis cégeket, amelyek megpróbálnák megvetni a lábukat. A #BlackXmas egy teljesen más fenevad, egy rasszista üzenet, mivel kifejezetten arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy „mondjanak nemet a fehér vállalatokra”.
Nem valami mellett, hanem valami ellen. Bőrszín alapján.
El lehet képzelni, mekkora felháborodást váltana ki, ha a szerepek felcserélődnének, és egy fehér kampánycsoport a fekete tulajdonú vállalkozások bojkottjára buzdítana. A libernyák média hisztizne, az utcán lángolnának az autók, és több ezer maszkos futkosna a frissen rabolt plazma TV-vel.
De ez a lépés a mögötte állók primitív gondolkodásmódját is leleplezi. Lényegében minden fehér tulajdonban lévő üzletet egy gyapotültetvényhez hasonlónak képzelnek el, ahol a munkásokat bilincsbe verve, lóháton lovagló, uralkodó őrök vigyázzák.
Eközben az olyan sportolók, mint a golfozó Tiger Woods és a Forma-1-es világbajnok Lewis Hamilton olyan nagy sikert értek el a fehérek által dominált sportágakban, hogy a színesbőrű gyerekek szerte a világon most már elhiszik, hogy számukra is lehetséges a siker.
Az, hogy a tulajdonos bőrszíne miatt aktívan csődbe akarnak vinni egy vállalkozást, égbekiáltó diszkrimináció. Aztán mindezt karácsonyba csomagolni pedig duplán lehangoló. Akár vallásosak vagyunk, akár nem, ez az évnek az az időszaka, amikor a családoknak, a barátoknak és a közösségeknek össze kellene jönniük. A BLM szemében azonban nem, szerintük az év legoptimális időszaka a faji megosztottság fokozására a karácsony.
A kampány másik eleme, a „Ha vásárolni kell, #BuyBlack” (vegyél feketét) , amely azt szeretné, ha a szülők nem a legújabb játékokat keresnék a gyerekeiknek, hanem inkább a vállalati nyilvántartásokat kutatnák át, hogy megnézzék, ki gyártja azt, és hogy fekete-e a gyártó vagy fehér.
Rasszizmussal küzd a rasszizmus ellen a BLM. Vagy inkább egy valahol-valamikor valóban létező rasszizmust másol le, úgy, hogy a BLM, a fekete közösség legyen a nyertese, az elnyomó.
Érdekes, Lewis Hamilton ez ellen nem szólal fel. Biztos tetszik neki.
Nekünk viszont nem.